دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

امیر حسین لیلازی: به نظر می‌رسد دانش‌آموزان پس از تعطیلات نسبت به مواقع دیگر معمولا انگیزه کمتری دارند.

برای جلب توجه مجدد آنها یا برانگیختن انگیزه‌شان در کلاس‌های خود متفاوت عمل کنید. روش خود را به صورت کار آمد تغییر دهید. فعالیتی جدید را در کلاستان امتحان کنید یا رکود و الگوی کلاس را تغییر دهید.

دعوت از کارشناسان میهمان در کلاس

 اگر قصد دعوت از یک کارشناس میهمان به کلاس خود را دارید، موارد ذیل را در نظر بگیرید:
بحث را به اینجا بکشید که از فردی جهت حضور یا سخنرانی دعوت کرده‌اید.از کسی دعوت کنید که با شما یا کار شما آشنایی داشته باشد. در طول کلاس با شخص مورد نظر طوری مصاحبه کنید تا سخنران در جهت اهداف شما در این جلسه و سطح کلاس صحبت کند.

از دانش‌آموزان بخواهید سؤالات سطح بالا و مرتبط با موضوع را از قبل آماده کنند.شما سؤالات را مطرح نکنید بلکه بگذارید دانش‌آموزان به صورت عادی طی مصاحبه آنها را عنوان کنند.

 همه موضوعاتی که می‌خواهید به آن‌ها بپردازید را روی تخته فهرست کنید. از یکی از دانش‌آموزان بخواهید همه موضوعات به جز مورد آخر را خلاصه کند. سپس به آخرین موضوع بپردازید، زمانی را برای ختم جلسه در نظر بگیرید.

به نظر می‌رسد تا پایان ترم به خصوص طی ترم بهار، رابطه بعضی دانش‌آموزان با درس‌هایشان کمتر شود. یکی از راه‌های ادامه همکاری آنها با کادر آموزشی و با همدیگر، تشویق کلیه دانش‌آموزان به رعایت تواضع با یکدیگر و با شما است. اجازه ندهید دانش‌آموزان فرد دیگر را دست بیندازند.

تحقیر دیگران جالب نیست ، می‌توانید این سیاست را در هر زمان ایجاد کنید، آن را تقویت کرده و مهم‌تر آن که خود رعایت کنید.

عقب ماندگی درسی را جبران کنید

اگر یک یا دو جلسه عقب هستید، برای بقیه ترم وقت گذاشته و برنامه‌ریزی کنید. آخرین موضوع درسی را کم کنید چون به آن نخواهید رسید.

با نگاهی به موضوعات مورد نظر متوجه می‌شوید که حق انتخاب خواهید داشت. می‌توانید تصمیم بگیرید بعضی موضع ها را خلاصه کنید یا از دانش‌آموزان بخواهید خود یک مبحث را مطالعه کنند.

دانش‌آموزان می‌توانند خود یک بخش را با انجام تمرین‌ها یا رفع اشکال مطالعه کنند و شما برای فعالیت آنها نمره در نظر بگیرید. شاید بخواهید بعضی از تکالیف یا تمرین‌ها را در کلاس تغییر دهید. هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید یا به عبارت دیگر اصلاحات خود را نوشته و طرح اصلاحی را در اسرع وقت بین دانش‌آموزان توزیع کنید .این کار به دانش‌آموزان به خصوص در شرایطی که تغییراتی در درس داده‌اید، احساس آرامش و امنیت می‌دهد. به علاوه مجبور نیستید همه چیز را در مدت زمان باقی مانده تدریس کنید.

بهبود آموزش در سال جدید

«کوین ام جانسون» استاد دانشگاه ایالت میشیگان تحقیقی در مورد رفتارهای محرک آموزگاران روی دانش‌آموزان انجام داده است. این موارد که رفتارهای کاملا تحریک کننده هستند را مطالعه کنید و ببینید آیا می‌توانید موردی از آن را اصلاح کنید.

تصمیم بگیرید در سال جدید یکی از این رفتارها را اصلاح کنید:
* دیر حاضر شدن سرکلاس
* کنترل نکردن کلاس
* عدم رعایت ساعات اداری
* ایجاد احساس تحقیر، استهزا در دانش‌آموزان یا
عدم‌‌‌ احترام گذاشتن به آنها
* نشناختن دانش‌آموزان
* عدم رعایت برنامه آموزشی

آیا فکر می‌کنید از برنامه درسی عقب هستید؟

بعضی وقت‌ها ما زمان را به دلیل عدم برنامه‌ریزی اولیه از دست می‌دهیم. اگر احساس می‌کنید یک یا دو جلسه عقب هستید، مروری بر جلسه‌های باقیمانده داشته باشید. آیا می‌توانید زمان بعضی از کلاس‌های عادی خود را به منظور فعال تر کردن آن تغییر دهید؟

به عنوان مثال آیا می‌توانید  خلاصه سخنرانی‌ خود را جهت درک بهتر کلاس ایمیل کرده و بعد از دانش‌آموزان بخواهید تکالیف یا تمرین را خود در کلاس انجام دهند و سپس تحویل دهند؟ یا می‌توانید از دانش‌آموزان بخواهید بخشی از کتاب درسی که در کلاس‌ها کار نمی‌شود را بخوانند و در ساعات اداری جهت جوابگویی به سئوالات احتمالی آنها دردسترس باشید.

 فرصت برای اصلاح برنامه درسی‌تان وجود دارد

پایان هفته اول ترم تحصیلی، قبل از کامل شدن اطلاعاتی درمورد دانش‌آموزان فرصت خوبی است تا تغییرات مختصری در برنامه آموزشی خود بدهید.شاید آنها مایل باشند تاریخ امتحانات یا زمان اصلاح تکالیف را بدانند تا کمی از روزهای سنگین خود را کاهش دهند.

آیا دانش‌آموزان می‌دانند چه چیزی از آنها انتظار دارند؟ شاید لازم باشد در مورد آنچه انتظار انجام آن را از دانش‌آموزان دارید، توضیح دهید. بعد از قطعی شدن ثبت‌نام،‌آیا نیاز به کمی اصلاح در برنامه درسی ندارید؟ شاید لازم باشد در مورد موضوعات مقدماتی در  ابتدای ترم
کم و‌بیش وقت بگذارید؟ آیا به اندازه کافی کتاب درسی به کتاب فروشی‌ها رسیده است. یا لازم است در تکالیف اولیه تغییراتی ایجاد کنید؟ این‌گونه موارد از اصلاحات جزئی است که می‌توانید هم اینک ایجاد کنید و جهت بهبود یادگیری دانش‌آموزان و رضایت از تدریس خود ادامه دهید.

کد خبر 47968

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز